Τα Λαϊκά Μαθήματα Αλληλεγγύης στην πόλη μας κοντεύουν τα 10 χρόνια. Ξεκίνησαν όταν μαθητές του δημοτικού, με μαθησιακές δυσκολίες, χρειάστηκαν βοήθεια. Στη συνέχεια βοηθήθηκαν παιδιά του δημοτικού που είχαν κενά, αλλά και μετανάστες, εργάτες γης κυρίως, που αισθάνονταν την ανάγκη να επικοινωνούν με τους ανθρώπους που συναναστρέφονταν. Πακιστανοί, Αφγανοί, Σενεγαλέζοι και άλλοι.
Πώς ξεκίνησαν όμως;
Τα σωματεία που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ, διαπίστωσαν τις ανάγκες αυτές και απευθύνθηκαν στους εκπαιδευτικούς του ΠΑΜΕ. Δυστυχώς τα οικονομικά προβλήματα των εργαζόμενων υπήρχαν και την περίοδο της ανάπτυξης, πριν αρχίσει η γενικευμένη κρίση. Το ΠΑΜΕ εκπαιδευτικών ανταποκρίθηκε άμεσα. Υπήρχαν όμως δυσκολίες. Πρώτα πρώτα ο χώρος. Τα μαθήματα στους μετανάστες, γίνονταν στο χαμηλοτάβανο πατάρι ενός καταστήματος που πουλούσε προϊόντα από τις χώρες τους. Έρχονταν οι άνθρωποι φοβισμένοι, κοιτώντας γύρω τους, μην τους δει κανένα μάτι, γιατί οι εργοδότες τους το απαγόρευαν. Έστω.
Με τα παιδιά όμως;
Το μάθημα γίνονταν στο Εργατικό Κέντρο. Στο χολ, στην αίθουσα συνεδριάσεων, περιστασιακά στο γραφείο του συνδικάτου οικοδόμων και στην αίθουσα του υπογείου. Μπορεί κανείς να φανταστεί τις δυσκολίες που υπήρχαν. Έπρεπε να κουβαλάμε, τον πίνακα, τα καθίσματα…. Τα παιδιά πολλές φορές ακουμπούσαν τα τετράδια στα γόνατά τους για να γράψουν. Τυλιγμένοι με τα μπουφάν και με τα κασκόλ. Πουθενά ζέστη. Σιγά σιγά η οικονομική κρίση γενικεύτηκε. Τα προβλήματα οξύνθηκαν. Οι ανάγκες μεγαλύτερες. Έχουμε φτάσει στον Σεπτέμβριο του 2015. Έπρεπε να βρεθεί λύση. Βρέθηκαν εθελοντές να βοηθήσουν. Είκοσι πέντε εκπαιδευτικοί και πάνω από πενήντα παιδιά.
Χώρος όμως;
Τα ταξικά σωματεία ζήτησαν από το Δήμο να μας παραχωρήσει αίυουσες. Κάτι που γίνεται κατά κόρο. Δίνονται τα απογεύματα, τα Σαββατοκύριακα, όταν δηλ. το σχολείο δεν λειτουργεί, αίθουσες σε Συλλόγους γονέων, πολιτιστικούς συλλόγους κλπ. για δραστηριότητες. Το αίτημα έγινε με όλη την προβλεπόμενη διαδικασία. Η απάντηση ΑΡΝΗΤΙΚΗ. Έγινε και συνεδρίαση του Δημ. Συμβουλίου για το θέμα. Ακούστηκαν εκεί ψέματα, λασπολογίες κατά των ανθρώπων που δίδασκαν και πολλά άλλα. ΑΡΝΗΤΙΚΗ και πάλι η απόφαση. Μόνη λύση το Εργατικό Κέντρο για τον μεγαλύτερο όγκο των μαθητών. Ένας αριθμός παιδιών έκανε μάθημα στο ΚΑΠΗ του Περάματος. Ένας άλλος αριθμός παιδιών στα Γραφεία του Συλλόγου Καρδαμιτσίων, που προς τιμή του μας παραχώρησε την αίθουσα. Εδώ στο Εργατικό Κέντρο τα σωματεία μας παραχώρησαν ένα γραφείο. Παραχωρήθηκε και η αίθουσα της Λαϊκής Συσπείρωσης στη Αβέρωφ. Τα υλικά που χρειάζονταν καλύπτονταν από τους εκπαιδευτικούς. Ο αριθμός των μαθητών όμως αυξήθηκε. Η νέα διοίκηση του Εργατικού Κέντρου έλυσε το πρόβλημα. Παραχωρήθηκαν πέντε γραφεία σωματείων για σταθερό πρόγραμμα. Αγοράστηκαν και τοποθετήθηκαν πίνακες. Η ζέστη σταθερή. Μαρκαδόροι, σφουγγάρια, φωτοτυπίες βοηθήματα… Μέχρι και σήμερα όλες οι ανάγκες μας σε υποδομή καλύπτονται από το Εργατικό Κέντρο. Στο ίδιο διάστημα, γίνονται μαθήματα και σε μετανάστες.
Εκτός από μαθήματα, γίνονται προβολές ταινιών. Στην αίθουσα που βρισκόμαστε μπήκε προβολέας και μπορούμε να προβάλλουμε ταινίες οι οποίες στη συνέχεια συζητιούνται και βοηθάνε τους μαθητές στα γλωσσικά μαθήματα. Το καλλιτεχνικό σωματείο Εξαύδα μας παραχωρεί το χώρο του και γίνονται δωρεάν προβολές για τους μαθητές. Όταν ήρθαν οι πρώτοι πρόσφυγες, βγήκε λεξικό με τις βασικές φράσεις και μοιράστηκε στους καταυλισμούς, για να βοηθηθούν στις επαφές τους με την κοινωνία.
Σε δύο γλώσσες: Αραβικά και Φαρσί.
Γι’ αυτό ονομάζονται Λαϊκά Μαθήματα Αλληλεγγύης.
Γιατί οι εργαζόμενοι πρέπει να στέκονται αλληλέγγυοι.
Στην πράξη.
Πέρα από καταγωγή, γλώσσα, έθιμα. Αλληλεγγύη είναι να βοηθάς στα μαθήματα,
να στηρίζεις των αγώνα των ανέργων,
των απολυμένων,
αυτόν που του παίρνουν το σπίτι,
που του κόβουν το ρεύμα…
Έμπρακτα.
Όπως έγινε στα jampo, στην ανακύκλωση, στα Market in, στην Ιόνια στα δικαστήρια με τους πλειστηριασμούς, στις γειτονιές για τη διακοπή του ηλεκτρικού και όπου αλλού χρειάστηκε. Και όπου αλλού χρειαστεί.
Ερχόμαστε στο τώρα. Έχουν καλυφθεί στο 99% όλες οι ανάγκες. Χρειαζόμαστε και άλλους εκπαιδευτικούς για να φτάσουμε στο 100%. Αυτή τη στιγμή στο Εργατικό Κέντρο λειτουργούν: 29 τμήματα από το Δημοτικό μέχρι και το Λύκειο. Τρία τμήματα Αγγλικών για αρχάριους. Ανήλικους και ενήλικους μαθητές. Ένα τμήμα Αγγλικών για επίπεδο Lower. Ένα τμήμα Αγγλικών για Proficiency. Ένα τμήμα Ισπανικών για αρχάριους. Στα τμήματα των ξένων γλωσσών συμμετέχουν και ενήλικες. Διδάσκουν 25 εκπαιδευτικοί οι οποίοι είναι προπτυχιακοί, μεταπτυχιακοί και διδακτορικοί φοιτητές, εκπαιδευτικοί εν ενεργεία και συνταξιούχοι. Συμμετέχουν πάνω από 100 μαθητές. 109 για την ακρίβεια Υπάρχουν και άλλα παιδιά που ζητάνε στήριξη. Δυστυχώς είναι στα χωριά γύρω από την πόλη και δεν μπορούν να μετακινηθούν.
Προϋπόθεση για να διδάξει κάποιος:
- Να έρχεται 2 ώρες την εβδομάδα για μάθημα. Εννοείται ότι οι εκπαιδευτικοί μας αφιερώνουν και τον ανάλογο χρόνο για προετοιμασία στο σπίτι.
- Να αισθάνεται την ανάγκη στήριξης των λαϊκών οικογενειών.
Προϋπόθεση για να παρακολουθήσει κάποιος τα μαθήματα.
- Η δίψα του για μάθηση,
- η προσπάθειά του, να γίνει καλύτερος, η πίστη του ότι μπορεί να το κατακτήσει.
Το κέρδος όλων μας:
- Η διαπίστωση ότι δεν είναι κανείς μόνος.
Η αλληλεγγύη είναι το όπλο μας.
Το όπλο των εργαζόμενων,
το όπλο των λαών.