« »

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα ανέτοιμο να συμβάλει στην αποδοχή της Ευέλικτης Ζώνης

Δημοσιεύθηκε : Τετάρτη, 20 Μάρτιος 2013

Του Αναστασίου Αγ. Τασινού  

 Εισαγωγή 

Κάνοντας  μια αναδρομή στα ωρολόγια προγράμματα του Δημοτικού Σχολείου της  τελευταίας τριακονταετίας, με σκοπό να ιδούμε ποιες διδακτικές ώρες την  εβδομάδα έδιναν ελευθερία στο δάσκαλο και τους μαθητές να επιλέξουν οι  ίδιοι το θέμα ενασχόλησής τους,  θα παρατηρήσουμε τα εξής: 

Στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων προβλέπονται δύο ώρες την εβδομάδα για  «Πολιτιστικές Εκδηλώσεις».Σε αυτό το δίωρο ο δάσκαλος και οι μαθητές του ήταν ελεύθεροι να επιλέξουν και να υλοποιήσουν ένα πολιτιστικό θέμα. 

Αργότερα,  όταν οι «Πολιτιστικές Εκδηλώσεις» αφαιρούνται απ` το εβδομαδιαίο  ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων, έχουμε την ώρα της « Σχολικής Ζωής ». Και  πάλι ο δάσκαλος και οι μαθητές του ήταν ελεύθεροι μία ώρα την εβδομάδα  να επιλέξουν και ν` ασχοληθούν  με ένα θέμα. 

Όποτε, όμως, υπήρχε ανάγκη  διδακτικών ωρών στο ωρολόγιο πρόγραμμα, είτε για τα κλασικά μαθήματα  είτε λόγω της προσθήκης των Αγγλικών ή της Ολυμπιακής Παιδείας, οι ώρες  που δίχως δεύτερη σκέψη θυσιάζονταν ήταν αυτές που έδιναν μια ανάσα  ελευθερίας στο δάσκαλο και στους μαθητές στην επιλογή κάποιου θέματος.  Άρα, οι ώρες της ελευθερίας παρέχονταν αποσπασματικά, όταν περίσσευαν  από τα κλασικά μαθήματα, και δεν είχαν σχέση με κάποια καινοτόμο  προσπάθεια. Εκτός αυτού, λίγοι δάσκαλοι τις αξιοποιούσαν δημιουργικά.  Βιβλία που να στήριζαν τις «Πολιτιστικές Εκδηλώσεις» και τη «Σχολική  Ζωή» δεν υπήρχαν. 

Κρίνοντας  από το αποτέλεσμα οι ώρες των « Πολιτιστικών Εκδηλώσεων» και της  «Σχολικής Ζωής» στην ουσία ποτέ δε λειτούργησαν. Οι ίδιοι οι δάσκαλοι  στην πλειονότητά τους χρησιμοποιούσαν τις ώρες αυτές για το κυνήγι της  διδακτέας ύλης. 

Οι  γονείς ποτέ δεν αντιλήφτηκαν ότι κάτι γίνεται στο Σχολείο ( εκτός από  ελάχιστες εξαιρέσεις) και ότι τα παιδιά τους εργάζονταν δημιουργικά σε  θέματα και σε κατευθύνσεις που δεν υπήρχαν στα σχολικά  βιβλία τους. 

Σήμερα  έχουμε στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα την Ευέλικτη Ζώνη, όπου   διατίθενται δύο ώρες την εβδομάδα  για τις τάξεις Ε` και ΣΤ` και τρεις  ώρες την εβδομάδα  για τις τάξεις Α`, Β`, Γ` και Δ`, όπου μπορούν ο  δάσκαλος  και οι μαθητές να υλοποιήσουν  ένα θέμα δικής τους επιλογής.

Ολόκληρο το άρθρο εδώ